Det bästa sättet är att gå igenom alla stegen med hjälp av DMAIC enligt första bilden som har en veckofördelning som motsvarar 52 veckor om året (självklart har jag konkreta aktiviteter från #1 till #13 men har valt att publicera en neutral fördelning i inlägget).
DMAIC är en förkortning för:
- Define
- Measure
- Analyze
- Improve
- Control
Här nedan kommer en kort men informativ video om DMAIC:
En enklare dagordning kan se ut så här:
==========================================
Dagordning, den X/Y 2018
==========================================
* Hemuppgift från förra veckan: ”Vad deltagarna ville utveckla vidare ..” > redovisning + kommentarer / frågor från alla deltagare i gruppen
==========================================
Hemuppgift, resultat
==========================================
DIAGRAM
MOTIVERINGEN
ETC
* Dagens tema:
- En eller flera punkter här ..
- etc.
- etc.
* Hemuppgift: DMAIC
D: Definiera egna förbättringar och mål med ”se ovan: Dagens tema”
M: Mäta nuläge (Har jag allt färdigt enligt ”se ovan: Dagens tema”?)
A: Analysera eget och gruppens sätt att jobba med ”se ovan: Dagens tema”
I: Förbättra (eventuellt skriv ner vad du önskar få för hjälp)
C: Kontrollera att allt är OK (t.ex. feedback från gruppen, etc.)
DMAIC: Arbete i grupp i form av projekt utifrån givet ämne. Kontinuerligt arbete med uppföljning av resultat. Alla deltagare ska presentera sitt arbete och resultat till gruppen vid nästa möte.
* Övriga frågor och synpunkter
* Avslutning
Kommentarer
Skicka en kommentar